thema: Sint en Piet (knutselen van een Sint een Piet)

Uitstap: geraardsbergen (3de en 4de leerjaar)

thema: schoenen (2K – 3K)

We leerden over schoenen.

We mochten schoenen passen, we versierden schoenen.

We hebben onze voeten gemeten.

 

 

thema verjaardag (1K-1PK)

In de peuter en eerste kleuterklas leerden we over verjaardag.

We maakten onze kroon, speelden met taartjes in de poppenhoek, maakten we taartjes met blokken.

We vierden vos en uil hun verjaardag. We zongen liedjes en dansten!

 

Voorleessoftware

Nieuw programma voorleessoftware

Beste ouders,

Wij wensen u bij deze te informeren over het besluit van de Vlaamse Regering. Die keurde op 13/10/2017 een nieuw programma goed waarmee jaarlijks 650.000 euro extra wordt uitgetrokken voor leerlingen met leesbeperkingen. Dit betekent dat deze leerlingen in het basis en secundair onderwijs recht hebben om gratis voorleessoftware te gebruiken. De school of de ouders zullen de leerling kunnen registreren op de website www.leesvoor.vlaanderen.

Wie komt in aanmerking voor een abonnement voorleessoftware?

De doelgroep is ruimer dan leerlingen met dyslexie of een leerstoornis. Daarom spreken we over ‘voorleessoftware’ en niet over dyslexiesoftware.Alle leerlingen uit het gewoon en buitengewoon lager en secundair onderwijs, en die beantwoorden aan volgend profiel komen in aanmerking:

  •  leerlingen met een attest dyslexie = ernstige leesproblemen
  •  leerlingen met een attest dyspraxie = ernstige schrijfproblemen
  •  alle leerlingen binnen het nieuwe ondersteuningsmodel of buitengewoon onderwijs!
  •  leerlingen in het gewoon onderwijs met een gemotiveerd verslag
  •  leerlingen met een (inschrijvings)verslag type 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 of basisaanbod.
  •  leerlingen met een ADIBib-attest. Dit attest wordt opgemaakt door het CLB en is bedoeld voor jongeren die buiten de bovenstaande doelgroepen vallen maar die wel zinvol gebruik kunnen maken van ADIBoeken1 en voorleessoftware. Dit attest laat leerlingen toe de voorleessoftware en ADIBoeken te gebruiken zodat ze door de auditieve ondersteuning beter omgaan met schriftelijke instructies en teksten.

Praktisch

  • Vanaf 15 november 2017 kunt u inschrijven op het nieuwe systeem. Registratie gebeurt door een accounthouder: dit is onze zorgcoördinator;  Isabelle Martens, die namens een leerling de aanvraag voor de software doet.
  • De aanvrager maakt ook de keuze uit de beschikbare voorlees-softwarepakketten. Vzw Eureka controleert de geldigheid van de aanvraag.
  • De inschrijver krijgt een mail met de info om de web licentie op te starten voor het lopende schooljaar. Er zijn geen kosten.
  • Gebruikers kunnen het volledige jaar door een aanvraag indienen, er is dus geen deadline voor de registratie. Eens voor een leerling software is gekozen, kan er echter niet meer veranderd worden gedurende het schooljaar.

Welke softwarepakketten precies zullen kunnen aangevraagd worden ligt op dit moment nog niet vast, die procedure loopt nog.

Meer info 

Meer informatie vindt u op www.adibib.be en op www.leesvoor.vlaanderen. Hier kan u ook uw mailadres achterlaten zodat u verder persoonlijk op de hoogte gehouden wordt. Wij hopen dat u hiermee verder aan de slag kan, aarzel niet de betrokken ondersteuner te contacteren bij verdere vragen.

thema: sneeuwwitje (2-3K)

We leerden deze week over Sneeuwwitje en de 7 dwergen.

We luisterden naar het verhaal, we keken elke dag naar een stukje van de film.

We verkleedden ons in sneeuwwitje en dwergen.

We maakten appelmoes! Dat vonden we heerlijk.

We leerden ook over getallen 7. We moesten De 7 dwergen tellen!

 

 

 

thema: kabouters (1K)

We leerden deze week over kabouters een paddenstoelen.

 

Activiteiten ouderraad

activiteiten

Dia1

Thema: monsters (2de en 3de kleuterklas)

In het 2de en 3de kleuterklas leerden we over monsters.

 

Thema: spinnen (1ste kleuterklas)

In de eerste kleuterklas leerden de kleuters over spinnen.

De eerste dag was er een knuffelspin in de klas die was opzoek naar een vriendin.

We gingen in de tuin opzoek naar een echte spin.

We leerden ook dat een spin een web maakten en de spin graag muggen en vliegjes eet.

In de hoekjes speelden we met spinnen, maakten we een web met blokken, maakten we een spinnenweb met rekkertjes, we verkleden ons in spinnen,..